Jak sprawdzić zawieszenie w samochodzie bez narzędzi?

0 Comments
Jak sprawdzić zawieszenie w samochodzie bez narzędzi?

Czy wiesz jak rozpoznać problemy z zawieszeniem auta bez użycia specjalistycznych narzędzi? Nie jest to trudne. Każdy kierowca powinien wiedzieć, jak rozpoznać awarie zawieszenia w samochodzie. Ogólna ocena zawieszenia samochodowego za pomocą obserwacji wzrokowej i słuchowej jest łatwa i możliwa do wykonania. Wyjaśnimy Ci, jak to zrobić.

Za co odpowiada zwieszenie w samochodzie?

Układ zawieszenia w samochodzie odgrywa kluczową rolę, wpływając na wiele aspektów jazdy:

  • Komfort jazdy: Stan zawieszenia ma bezpośredni wpływ na to, jak komfortowo i przyjemnie podróżuje się samochodem. Sprawne zawieszenie pochłania nierówności drogi, tłumi drgania i zapewnia płynną jazdę, redukując zmęczenie kierowcy i pasażerów.
  • Bezpieczeństwo jazdy: Dobrej jakości zawieszenie gwarantuje pewną sterowność i kierowalność auta, co przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Pozwala na precyzyjne prowadzenie pojazdu, szybkie reakcje na ruchy kierownicy i zachowanie stabilności w zakrętach, co jest szczególnie ważne w krytycznych sytuacjach na drodze.
  • Droga hamowania: Stan zawieszenia ma również pośredni wpływ na drogę hamowania. Sprawne amortyzatory zapewniają optymalny kontakt kół z nawierzchnią drogi, co przekłada się na krótszą drogę hamowania, szczególnie w awaryjnych sytuacjach.

Podstawowe elementy zawieszenia:

W każdym samochodzie można znaleźć podstawowe komponenty układu zawieszenia, takie jak:

  • Wahacze: Prowadzą koła i zapewniają ich ruch w pionie i poziomie, umożliwiając pokonywanie nierówności i zmianę kierunku jazdy.
  • Łączniki stabilizatora: Zwiększają stabilność auta w zakrętach, redukując przechyły nadwozia i poprawiając kontrolę nad pojazdem.
  • Amortyzatory: Tłumią drgania kół i nadwozia, niwelując drgania i zapewniając płynną jazdę oraz komfort.
  • Sprężyny: Magazyzują energię drgań i zapewniają odpowiednią wysokość nadwozia, wpływając na jego poziomowanie i zachowanie podczas jazdy. W większości aut stosuje się stalowe sprężyny, a w samochodach luksusowych można spotkać zawieszenie pneumatyczne z miechami powietrznymi, zapewniające większy komfort i możliwość regulacji wysokości nadwozia.

Oprócz wymienionych wyżej elementów, w skład zawieszenia mogą wchodzić również:

  • Tylne belki: Zwiększają sztywność tylnej części nadwozia i wpływają na prowadzenie auta, szczególnie podczas pokonywania zakrętów i nierówności.
  • Zblokowane elementy zawieszenia przedniego: Przykładem są kolumny MacPhersona, które łączą funkcje amortyzatora i wahacza, upraszczając konstrukcję i redukując masę zawieszenia.

Rodzaje zawieszenia:

Rodzaj zastosowanego zawieszenia zależy od klasy i charakteru danego auta:

  • Zawieszenia proste: Stosowane w autach miejskich i kompaktowych, zapewniają podstawowy poziom komfortu i stabilności, cechując się prostą konstrukcją i niskimi kosztami eksploatacji.
  • Zawieszenia wielowahaczowe: Zastosowane w samochodach wyższej klasy, oferują lepszą przyczepność, większy komfort i precyzyjniejsze prowadzenie, dzięki bardziej skomplikowanej konstrukcji wykorzystującej wiele wahaczy połączonych łącznikami.

Sprawdzanie zawieszenia samochodu bez narzędzi – jak to zrobić?

Poniżej znajdziesz wskazówki dotyczące sprawdzania stanu zawieszenia bez specjalistycznych urządzeń.

  • Obejrzyj samochód, który stoi na prostej, twardej nawierzchni. Stan kilka metrów przed maską, a potem kilka metrów za tyłem auta. Zwróć uwagę, czy auto nie jest przechylone na jedną ze stron.
  • Sprawdź wysokość prześwitu – wysokości pomiędzy najniżej położonym elementem samochodu (najczęściej osłoną silnika albo tłumikiem) a nawierzchnią. Czy nie jest zbyt niska?
  • Zwróć uwagę na stan amortyzatorów i sprężyn. Jak dokładnie obejrzeć zawieszenie pojazdu bez dodatkowych narzędzi? Przyklęknij przy każdym kole, korzystaj z latarki. Sprawdź, czy nie ma wycieków oleju z amortyzatora. Skontroluj stan sprężyn – czy są mocno skorodowane?
  • Sprawdź, jak wygląda bieżnik opon. Powinien zużywać się równomiernie, nie powinien być ścierany pod kątem.

Czytaj również: Jak rozpoznać problemy z zawieszeniem?

Proste sposoby na sprawdzenie stanu układu zawieszenia w pojeździe podczas jazdy

Kolejny krok to jazda testowa – najpierw po drodze z dobrą nawierzchnią, a potem wolna jazda po drodze z nawierzchnią gorszej jakości, szutrową. Znaki problemów z zawieszeniem, które można zauważyć bez narzędzi to:

  • Stukanie dochodzące z okolic kół, czasami może pojawiać się tylko podczas jazdy po nierównościach;
  • Skrzypienie, zwłaszcza podczas jazdy po nierównościach;
  • Podatność auta na boczne porywy wiatru;
  • Kołysanie samochodu;
  • Gorsze tłumienie nierówności;
  • Ściąganie auta i niezbyt dobre prowadzenie, zwłaszcza w zakrętach;
  • Włączanie się ABS nawet przy lekkim hamowaniu.

Jeśli w Twoim aucie występują powyższe objawy, czas odwiedzić warsztat samochodowy Poznań. Nie ryzykuj jazdy z uszkodzonym zawieszeniem, bo jest to po prostu niebezpieczne. Poza tym w przyspieszonym tempie zniszczysz opon.

Jeśli mieszkasz w Poznaniu – zapraszamy do GR Auto Serwis w Wysokogotowie. Naprawa zawieszenia Poznań to rozwiązanie Twoich problemów z układem zawieszenia.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Umów się na wizytę

Masz problem z autem? Zapraszamy do kontaktu i umówienia się na diagnostykę w naszym Auto Serwisie.

Informacje kontaktowe
Informacje o pojeździe
Preferowany czas wizyty