Jak zbudowane jest zawieszenie w samochodzie?

0 Comments
Jak zbudowane jest zawieszenie w samochodzie?

Jak zbudowane jest zawieszenie w samochodzie?

Zawieszenie samochodu znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jest jednym z kluczowych układów każdego pojazdu. W zależności od klasy i przeznaczenia auta, producenci stosują różne typy zawieszenia. Wszystkie spełniają te same funkcje, różnią się jednak pod względem sposobu działania. Wyjaśniamy, jak zbudowane jest zawieszenie w samochodzie i jaką pełni rolę.

Czym jest zawieszenie w samochodzie i do czego służy?

Zawieszenie to złożony układ, który łączy koła pojazdu z nadwoziem lub ramą. Jego nieprawidłowe działanie, będące wynikiem uszkodzenia lub zużycia, utrudnia prowadzenia auta i stwarza zagrożenie na drodze. Wszelkie odgłosy z podwozia, przechylanie i podskakiwanie auta, albo sztywne prowadzenie, to sygnały o problemie, którym musi zająć się mechanik. Sprawnie działające zawieszenia samochodu pełni następujące funkcje:

  • łączy koła z nadwoziem lub ramą,
  • zapewnienia odpowiedni komfort jazdy,
  • utrzymuje prawidłowy tor prowadzenia,
  • zapewnia sterowalność i stabilność,
  • amortyzuje nierówności i niweluje drgania,
  • dba o prawidłowy kontakt kół z nawierzchnią.

Czytaj również: Ile kosztuje naprawa zawieszenia?

Z czego składa się przednie zawieszenie?

Zawieszenie przednie ma inną budowę niż tylne, ponieważ musi one umożliwiać pracę układu kierowniczego. Najczęściej z przodu znajduje się jedna z dwóch konstrukcji. Pierwsza, najpopularniejsza to kolumny McPhersona, w których koła prowadzone są przez amortyzatory. Budowa amortyzatora umożliwia jego obrót, dzięki czemu koła mogą skręcać. Drugi typ konstrukcji przedniego zawieszenia to tzw. wielowahaczowe. Składa się z większej ilości wahaczy i drążków. Takie rozwiązanie stosowane jest często w autach szybkich i sportowych.

Zawieszenie zależne, niezależne i półzależne – budowa i działanie

Każdy układ zawieszenia składa się z zestawu połączonych elementów, których zadaniem jest amortyzowanie drgań powstających podczas jazdy i zapewnienie stabilności prowadzenia.

Główne elementy zawieszenia to:

  • Wahacze: Ich zadaniem jest przenoszenie sił ze zwrotnicy na nadwozie. Występują w różnych kształtach i konstrukcjach, w zależności od typu zawieszenia.
  • Amortyzatory: Tłumią drgania pionowe kół i nadwozia, zapewniając komfort jazdy.
  • Sprężyny: Magazyzują energię drgań i odpowiadają za poziomowanie nadwozia.
  • Stabilizator poprzeczny: Zapobiega nadmiernemu przechylaniu się nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
  • Mocowania: Łączą elementy zawieszenia z nadwoziem i zwrotnicami kół.

Ze względu na sposób pracy, układy zawieszenia dzielą się na trzy typy:

Zawieszenie zależne:

  • Ruch jednego koła na osi wpływa na ruch drugiego koła.
  • Charakterystyczna jest dla niego sztywna konstrukcja oparta na moście.
  • Stosowane jest głównie w samochodach terenowych i dostawczych.
  • Zalety:
    • Wytrzymała konstrukcja
    • Prosta budowa
    • Niska cena
  • Wady:
    • Mniejsza stabilność prowadzenia
    • Słabsze tłumienie drgań
    • Mniejszy komfort jazdy

Zawieszenie niezależne:

  • Ruch jednego koła na osi nie wpływa na ruch drugiego koła.
  • Zapewnia lepszą stabilność prowadzenia i komfort jazdy.
  • Występuje w dwóch popularnych wersjach:
    • Kolumna McPhersona: Najprostsza i najpopularniejsza konstrukcja w samochodach osobowych.
    • Zawieszenie wielowahaczowe: Skomplikowana konstrukcja stosowana w samochodach sportowych i luksusowych.
  • Zalety:
    • Doskonała stabilność prowadzenia
    • Wysoki komfort jazdy
    • Możliwość regulacji geometrii
  • Wady:
    • Skomplikowana konstrukcja
    • Wysoka masa
    • Wysoka cena

Zawieszenie półzależne:

  • Ruch jednego koła nieznacznie wpływa na ruch drugiego koła.
  • Jest kompromisem między układem zależnym a niezależnym.
  • Stosowane jest głównie w małych samochodach osobowych.
  • Zalety:
    • Dobry stosunek ceny do jakości
    • Prosta konstrukcja
    • Lepsze prowadzenie niż w zawieszeniu zależnym
  • Wady:
    • Gorsze prowadzenie i komfort jazdy niż w zawieszeniu niezależnym

Wybór odpowiedniego typu zawieszenia zależy od typu auta, jego przeznaczenia i oczekiwań kierowcy.

Działanie zawieszenia hydraulicznego i pneumatycznego

Tego rodzaju zawieszenia stosuje się w autach wyższej klasy, a także w SUV’ach, autobusach, czy samochodach ciężarowych. W układzie hydraulicznym elementami tłumiącymi jest olej i gaz, zamiast sprężyny. W zawieszeniu pneumatycznym, elementy tłumiące wykorzystują powietrze zamiast sprężyn. Oba te rozwiązania pozwalają na regulację prześwitu.

Na co wpływa budowa zawiesznia w samochodzie?

Budowa zawieszenia samochodu wpływa na komfort i łatwość prowadzenia. Konstrukcja zawsze dopasowana jest do przeznaczenia pojazdu. W autach osobowych najpopularniejszym zawieszeniem przednim jest kolumna McPhersona, lub zawieszenie wielowahaczowe w mocniejszych modelach. Pojazdy wyższej klasy mają zaawansowane zawieszenie hydrauliczne lub pneumatyczne. Każdy układ narażony jest na uszkodzenia i zużycie, dlatego ważna jest ostrożna jazda, zwłaszcza na gorszej jakości drodze. Należy pamiętać też o cyklicznych przeglądach i serwisowaniu zawieszenia, w razie problemów warto skorzystać z usługi, jaką jest naprawa zawieszenia u specjalisty, a także zgłaszać mechanikowi wszelkie zauważalne odstępstwa od normy.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Umów się na wizytę

Masz problem z autem? Zapraszamy do kontaktu i umówienia się na diagnostykę w naszym Auto Serwisie.

Informacje kontaktowe
Informacje o pojeździe
Preferowany czas wizyty