Jak rozpoznać potrzebę remontu silnika?

0 Comments
Jak rozpoznać potrzebę remontu silnika

Jak rozpoznać potrzebę remontu silnika?

Zapewne wielu z nas doświadczyło chwili, gdy nasz samochód zaczyna zachowywać się trochę inaczej niż zazwyczaj. Spadek mocy, dziwne dźwięki czy niepokojące wibracje mogą być sygnałami, że nasz pojazd woła o pomoc. Dlatego też warto nauczyć się czytać te subtelne znaki, które mogą wskazywać na konieczność remontu silnika.

Czytaj również: Jakie są koszty remontu silnika?

Spadek mocy silnika

Jednym z pierwszych sygnałów, które mogą wskazywać na remont silnika, jest zauważalny spadek mocy. Spadek mocy silnika może być spowodowany przez różne przyczyny, które wymagają różnych rozwiązań. Najczęściej spotykane przyczyny spadku mocy silnika to:

  • Zatkany filtr paliwa: Zatkany filtr paliwa ogranicza ilość paliwa dostarczanego do silnika, co prowadzi do uboższej mieszanki i spadku mocy. 
  • Zatkany lub brudny filtr powietrza: Zatkany lub brudny filtr powietrza może powodować różne problemy w silniku pojazdu. Gromadzące się zanieczyszczenia mogą ograniczać przepływ powietrza do silnika, co prowadzi do dławienia się silnika i spadku mocy. Objawy zapchanego filtra powietrza mogą obejmować trudności w rozruchu, spadek mocy, wzrost zużycia paliwa oraz ogólnie gorsze osiągi pojazdu. 
  • Awaria czujnika MAF: Awaria czujnika MAF (przepływomierza masowego powietrza) może powodować różne problemy z działaniem silnika. Typowe objawy uszkodzonego czujnika MAF obejmują spadek mocy, problemy z przyspieszaniem, różnice w zużyciu paliwa oraz świecąca się kontrolka silnika (check engine) na desce rozdzielczej. Czujnik MAF jest kluczowym elementem w układzie zasilania silnika, a jego uszkodzenie może znacząco wpłynąć na pracę silnika.
  • Zawieszony zawór EGR: Zawieszony zawór EGR może powodować spadek mocy silnika oraz inne problemy z jego działaniem. Zawór EGR (zawór recyrkulacji spalin) jest odpowiedzialny za zmniejszenie emisji szkodliwych gazów do spalin silnikowych. Jeśli zawór EGR zostanie zawieszony lub uszkodzony, może to prowadzić do zaburzeń w procesie recyrkulacji spalin, co z kolei może wpłynąć na wydajność silnika.

Niestabilne obroty na biegu jałowym

Niestabilne obroty na biegu jałowym to jeden z tych subtelnych, ale istotnych sygnałów, które mogą wskazywać na problemy wewnątrz silnika. Gdy samochód pracuje na biegu jałowym, silnik powinien utrzymywać równomierne obroty bez żadnych gwałtownych wahań. Jeśli jednak zauważysz, że obroty oscylują lub falują, może to świadczyć o różnych potencjalnych kłopotach.

Jedną z przyczyn niestabilnych obrotów może być problem z układem zapłonowym. Zużyte świece zapłonowe, przewody zapłonowe czy cewka zapłonowa mogą wpłynąć na  nierównomierne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co skutkuje niestabilnymi obrotami. Innym potencjalnym winowajcą może być układ paliwowy. Zanieczyszczenia w układzie paliwowym lub uszkodzone wtryski mogą zakłócać dostarczanie paliwa do cylindrów, co prowadzi do niestabilnych obrotów.

Biały dym z wydechu

Niestabilne obroty na biegu jałowym to jeden z tych subtelnych, ale istotnych sygnałów, które mogą wskazywać na problemy wewnątrz silnika. Gdy samochód pracuje na biegu jałowym, silnik powinien utrzymywać równomierne obroty bez żadnych gwałtownych wahań. Jeśli jednak zauważysz, że obroty oscylują lub falują, może to świadczyć o różnych potencjalnych kłopotach.

Jedną z przyczyn niestabilnych obrotów może być problem z układem zapłonowym. Zużyte świece zapłonowe, przewody zapłonowe czy cewka zapłonowa mogą wpłynąć na  nierównomierne spalanie mieszanki paliwowo-powietrznej, co skutkuje niestabilnymi obrotami. Innym potencjalnym winowajcą może być układ paliwowy. Zanieczyszczenia w układzie paliwowym lub uszkodzone wtryski mogą zakłócać dostarczanie paliwa do cylindrów, co prowadzi do niestabilnych obrotów.

Biały dym z wydechu

Jednym z najczęstszych powodów białego dymu jest wyciek płynu chłodniczego do komory spalania. Uszkodzona uszczelka głowicy lub pęknięty blok silnika mogą umożliwiać przedostawanie się płynu chłodniczego do cylindrów, gdzie pod wpływem wysokiej temperatury ulega parowaniu, tworząc biały dym. Taki problem nie tylko wpływa na sprawność silnika, ale również może prowadzić do groźnych uszkodzeń, takich jak przegrzewanie silnika czy zanieczyszczenie oleju.

Innym możliwym źródłem białego dymu jest spalanie oleju silnikowego. Zużyte pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworów mogą powodować przedostawanie się oleju do komory spalania, gdzie ulega on spalaniu i tworzy biały dym. To zjawisko często idzie w parze z zauważalnym zwiększeniem zużycia oleju.

Zwiększone zużycie oleju

Jednym z potencjalnych powodów zwiększonego zużycia oleju są zużyte pierścienie tłokowe. Gdy pierścienie tracą swoją elastyczność, olej może przedostawać się do komory spalania, spalać się wraz z paliwem i emitować się w postaci dymu z wydechu. W rezultacie, poziom oleju w silniku maleje, co wymaga częstszego uzupełniania. 

Niekontrolowane wycieki oleju, takie jak nieszczelności w układzie uszczelnień, mogą być kolejnym źródłem problemów. Wycieki te mogą powodować utratę oleju, a jednocześnie prowadzić do zanieczyszczenia silnika, co może skutkować poważnymi uszkodzeniami.

Problemy z rozruchem

Problemy z rozruchem silnika to sytuacja, której nikt nie chce doświadczyć, zwłaszcza gdy zależy nam na płynnym funkcjonowaniu naszego pojazdu. Istnieje kilka potencjalnych przyczyn, które mogą powodować kłopoty z uruchomieniem silnika:

  • Wyczerpany akumulator – Akumulator, który jest wyczerpany lub ma słabe napięcie, może być jedną z głównych przyczyn problemów z rozruchem. W takim przypadku często słychać jedynie stukanie rozrusznika lub zupełną ciszę, gdy próbujemy uruchomić samochód.
  • Uszkodzony rozrusznik – Jeśli akumulator jest w dobrym stanie, ale silnik nie chce się uruchomić, to rozrusznik może być sprawcą problemu. Uszkodzony bądź zużyty rozrusznik może nieprawidłowo obracać wał korbowy, co uniemożliwia poprawne uruchomienie silnika
  • Problemy z immobilizerem – Jeśli samochód jest wyposażony w immobilizer, awaria lub uszkodzenie tego systemu może uniemożliwić rozruch silnika, nawet gdy wszystkie inne elementy są w dobrym stanie.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Umów się na wizytę

Masz problem z autem? Zapraszamy do kontaktu i umówienia się na diagnostykę w naszym Auto Serwisie.

Informacje kontaktowe
Informacje o pojeździe
Preferowany czas wizyty