Jak zbudowane jest zawieszenie w samochodzie?
Jak zbudowane jest zawieszenie w samochodzie?
Zawieszenie samochodu znacząco wpływa na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jest jednym z kluczowych układów każdego pojazdu. W zależności od klasy i przeznaczenia auta, producenci stosują różne typy zawieszenia. Wszystkie spełniają te same funkcje, różnią się jednak pod względem sposobu działania. Wyjaśniamy, jak zbudowane jest zawieszenie w samochodzie i jaką pełni rolę.
Czym jest zawieszenie w samochodzie i do czego służy?
Zawieszenie to złożony układ, który łączy koła pojazdu z nadwoziem lub ramą. Jego nieprawidłowe działanie, będące wynikiem uszkodzenia lub zużycia, utrudnia prowadzenia auta i stwarza zagrożenie na drodze. Wszelkie odgłosy z podwozia, przechylanie i podskakiwanie auta, albo sztywne prowadzenie, to sygnały o problemie, którym musi zająć się mechanik. Sprawnie działające zawieszenia samochodu pełni następujące funkcje:
- łączy koła z nadwoziem lub ramą,
- zapewnienia odpowiedni komfort jazdy,
- utrzymuje prawidłowy tor prowadzenia,
- zapewnia sterowalność i stabilność,
- amortyzuje nierówności i niweluje drgania,
- dba o prawidłowy kontakt kół z nawierzchnią.
Czytaj również: Ile kosztuje naprawa zawieszenia?
Z czego składa się przednie zawieszenie?
Zawieszenie przednie ma inną budowę niż tylne, ponieważ musi one umożliwiać pracę układu kierowniczego. Najczęściej z przodu znajduje się jedna z dwóch konstrukcji. Pierwsza, najpopularniejsza to kolumny McPhersona, w których koła prowadzone są przez amortyzatory. Budowa amortyzatora umożliwia jego obrót, dzięki czemu koła mogą skręcać. Drugi typ konstrukcji przedniego zawieszenia to tzw. wielowahaczowe. Składa się z większej ilości wahaczy i drążków. Takie rozwiązanie stosowane jest często w autach szybkich i sportowych.
Zawieszenie zależne, niezależne i półzależne – budowa i działanie
Każdy układ zawieszenia składa się z zestawu połączonych elementów, których zadaniem jest amortyzowanie drgań powstających podczas jazdy i zapewnienie stabilności prowadzenia.
Główne elementy zawieszenia to:
- Wahacze: Ich zadaniem jest przenoszenie sił ze zwrotnicy na nadwozie. Występują w różnych kształtach i konstrukcjach, w zależności od typu zawieszenia.
- Amortyzatory: Tłumią drgania pionowe kół i nadwozia, zapewniając komfort jazdy.
- Sprężyny: Magazyzują energię drgań i odpowiadają za poziomowanie nadwozia.
- Stabilizator poprzeczny: Zapobiega nadmiernemu przechylaniu się nadwozia podczas pokonywania zakrętów.
- Mocowania: Łączą elementy zawieszenia z nadwoziem i zwrotnicami kół.
Ze względu na sposób pracy, układy zawieszenia dzielą się na trzy typy:
Zawieszenie zależne:
- Ruch jednego koła na osi wpływa na ruch drugiego koła.
- Charakterystyczna jest dla niego sztywna konstrukcja oparta na moście.
- Stosowane jest głównie w samochodach terenowych i dostawczych.
- Zalety:
- Wytrzymała konstrukcja
- Prosta budowa
- Niska cena
- Wady:
- Mniejsza stabilność prowadzenia
- Słabsze tłumienie drgań
- Mniejszy komfort jazdy
Zawieszenie niezależne:
- Ruch jednego koła na osi nie wpływa na ruch drugiego koła.
- Zapewnia lepszą stabilność prowadzenia i komfort jazdy.
- Występuje w dwóch popularnych wersjach:
- Kolumna McPhersona: Najprostsza i najpopularniejsza konstrukcja w samochodach osobowych.
- Zawieszenie wielowahaczowe: Skomplikowana konstrukcja stosowana w samochodach sportowych i luksusowych.
- Zalety:
- Doskonała stabilność prowadzenia
- Wysoki komfort jazdy
- Możliwość regulacji geometrii
- Wady:
- Skomplikowana konstrukcja
- Wysoka masa
- Wysoka cena
Zawieszenie półzależne:
- Ruch jednego koła nieznacznie wpływa na ruch drugiego koła.
- Jest kompromisem między układem zależnym a niezależnym.
- Stosowane jest głównie w małych samochodach osobowych.
- Zalety:
- Dobry stosunek ceny do jakości
- Prosta konstrukcja
- Lepsze prowadzenie niż w zawieszeniu zależnym
- Wady:
- Gorsze prowadzenie i komfort jazdy niż w zawieszeniu niezależnym
Wybór odpowiedniego typu zawieszenia zależy od typu auta, jego przeznaczenia i oczekiwań kierowcy.
Działanie zawieszenia hydraulicznego i pneumatycznego
Tego rodzaju zawieszenia stosuje się w autach wyższej klasy, a także w SUV’ach, autobusach, czy samochodach ciężarowych. W układzie hydraulicznym elementami tłumiącymi jest olej i gaz, zamiast sprężyny. W zawieszeniu pneumatycznym, elementy tłumiące wykorzystują powietrze zamiast sprężyn. Oba te rozwiązania pozwalają na regulację prześwitu.
Na co wpływa budowa zawiesznia w samochodzie?
Budowa zawieszenia samochodu wpływa na komfort i łatwość prowadzenia. Konstrukcja zawsze dopasowana jest do przeznaczenia pojazdu. W autach osobowych najpopularniejszym zawieszeniem przednim jest kolumna McPhersona, lub zawieszenie wielowahaczowe w mocniejszych modelach. Pojazdy wyższej klasy mają zaawansowane zawieszenie hydrauliczne lub pneumatyczne. Każdy układ narażony jest na uszkodzenia i zużycie, dlatego ważna jest ostrożna jazda, zwłaszcza na gorszej jakości drodze. Należy pamiętać też o cyklicznych przeglądach i serwisowaniu zawieszenia, w razie problemów warto skorzystać z usługi, jaką jest naprawa zawieszenia u specjalisty, a także zgłaszać mechanikowi wszelkie zauważalne odstępstwa od normy.