Rodzaje zawieszeń w samochodach
Rodzaje zawieszeń w samochodach
Zawieszenie to jeden z ważniejszych układów w samochodzie. Jego prawidłowe działanie warunkuje komfortową i bezpieczną jazdę. Na przestrzeni lat konstruktorzy z branży motoryzacyjnej opracowali różne typy układów. Obecnie spotyka się kilka rozwiązań, zależnych głównie od klasy auta. Przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje zawieszeń w samochodach oraz ich wady i zalety.
Jakie funkcje pełni zawieszenie w aucie?
Zawieszenie łączy koła z nadwoziem lub ramą pojazdu. To złożony układ, który znacząco wpływa na właściwe skręcanie, przyczepność, kierowalność i przenoszenie siły napędowej. W skład typowego zawieszenia wchodzą takie elementy jak wahacze, części sprężyste zawieszenia, amortyzatory, stabilizatory i belki skrętne. Zawieszenie pełni następujące funkcje:
- łączy koła z podwoziem albo ramą pojazdu,
- zapewnia komfort jazdy (niweluje drgania, absorbuje wstrząsy),
- dba o właściwy kontakt kół z powierzchnią drogi,
- zapewnia prawidłowy tor jazdy,
- dba o sterowalność i kierowalność auta,
- kontroluje przechył pojazdu przy pokonywaniu zakrętów i łuków.
Jakie są typy zawieszenia?
Zawieszenia samochodowe dzieli się na różne sposoby. Najpopularniejszy podział, ze względu na rodzaj interakcji pomiędzy elementami, wyszczególnia zawieszenie zależne, niezależne i półzależne. Wyróżnia się też zawieszenia hydro pneumatyczne i pneumatyczne. Każde z nich ma swoje wady i zalety.
Zawieszenie zależne
Jest to najprostsza konstrukcja, w której koła na jednej osi połączone są ze sobą sztywno za pomocą mostu, przez co ruch jednego koła oddziałuje jednocześnie na drugie. Zawieszenie takie ma prostą budowę, wysoką trwałość i niską awaryjność. Zapewnia jednak mniejszą stabilność, wzrost masy auta i wymaga większej przestrzeni do montażu.
Zawieszenie niezależne
W tym przypadku ruch jednego koła na tej samej osi nie wpływa na ruch drugiego koła, pracują one niezależnie. Te rozwiązanie zapewnia dobrą kontrolę pojazdu i lepszą przyczepność, wymaga też mniej przestrzeni do montażu. Do wad tego zwieszenia zalicza się wyższą awaryjność, mniejszą żywotność i skomplikowaną budowę.
Zawieszenie półzależne
Jest to rozwiązanie pośrednie, w którym koła na osi tylko nieznacznie oddziałują na siebie nawzajem. W tym przypadku rolę stabilizatora pełni belka skrętna przed osią kół. Zaletą układu jest niski koszt założenia i eksploatacji, wadą zaś jest gorsza izolacja od wstrząsów.
Pneumatyka i hydropneumatyka – różnice
Zawieszenie pneumatyczne to układ, w którym elementy tłumiące amortyzatora wykorzystują powietrze. Ten typ stosowany jest w autach wysokiej klasy i SUV’ach, a także w autobusach i samochodach ciężarowych. Natomiast zawieszenie hydropneumatyczne wykorzystuje do tłumienia gaz i olej, ma dodatkowo centralny układ hydrauliczny z pompą. Jest tu możliwość łatwej regulacji stopnia tłumienia. To jednak rozwiązanie, którego już się nie stosuje w nowych autach, a ostatnim pojazdem z tym zawieszeniem był Citroen C5 X7.
Czytaj również: Jak zbudowane jest zawieszenie w samochodzie?
Jakie są rodzaje zawieszeń niezależnych?
Przednie zawieszenia niezależne należą do najpopularniejszych rozwiązań i dzieli się je na dwa typy. Kolumna McPhersona, jako najprostszy model zawieszenia, stosowana jest zazwyczaj w samochodach osobowych. W tym zawieszeniu koło prowadzone jest przez amortyzator, a oba koła przemieszczają się na jednej osi, ale niezależnie od siebie. Zapewnia to łatwe sterowanie, dobre tłumienie drgań i płynne skręcanie.
Drugi typ to zawieszenie wielowahaczowe, w którym na każde koło przypadają co najmniej dwa wahacze. Pierwotnie powstało one na potrzeby aut wyczynowych, a obecnie stosowane jest w samochodach o dużej mocy. Zapewnia najlepszą przyczepność i stabilność prowadzenia. Jakie zawieszenie w samochodzie jest najlepsze? Najlepszym rozwiązaniem w przypadku większości aut jest układ niezależny, a konkretnie Kolumna McPhersona, jako najbardziej kompromisowe i praktyczne rozwiązanie. W szybkich pojazdach natomiast najlepiej sprawdzają się zawieszenia wielowahaczowe.
Podsumowanie
Współczesne rodzaje zawieszeń w samochodach zapewniają wygodną i bezpieczną jazdę. Im nowszy lub droższy pojazd, tym sprawniej się go prowadzi. Niemniej, pewne rodzaje zawieszeń, np. niezależne, powstały dość dawno temu, a do dziś są stosowane jako najbardziej praktyczne i bezpieczne. A jak sprawdzić rodzaj zawieszenia pojazdu? W tym celu trzeba zajrzeć pod spód auta i sprawdzić jego budowę, o ile jesteśmy w tym zorientowani. Najszybciej sprawdzi to jednak każdy warsztat samochodowy Poznań Potrzebujesz pomocy specjalisty? Sprawdź naszą usługę: naprawa zawieszenia.